Czy są jakieś psychologiczne sztuczki na kłopoty ze snem?

Sen,
Sen, fot. sferrario1968, Pixabay.com

Wielu biznesmenów ma kłopoty ze snem. Bezsenność to często rezultat kilku nakładających się problemów, takich stres, kłopoty zdrowotne czy niewłaściwy tryb życia.

Problemy ze snem w coraz większym stopniu dotykają nasze społeczeństwo. Okazuje się, że w krajach rozwiniętych bezsenność jest jednym z najczęstszych problemów, które dotyka coraz większą część społeczeństwa. Rodzić to może poważne problemy nie tylko dla poszczególnych osób, ale także dla rodzin, a nawet dla całych społeczeństw. Dobry sen jest bowiem jedną z najważniejszych rzeczy dla pozostania w zdrowiu. Jeśli robi się z tego problem masowy – wówczas konsekwencje tego mogą dotyczyć całych społeczeństw – co objawiać się może na przykład w spadku PKB czy wzrostu wydatku kraju na politykę zdrowotną.

Co zrobić gdy mamy problemy ze snem? Warto wówczas zwrócić uwagę na regularny tryb życia, oraz pory wstawania i zasypiania. Regularność naszego życia może poprawić jakość snu. Warto zwrócić uwagę na takie elementy jak wstawanie i kładzenie się, aby pory te były stałe. Dzięki regularności pójścia spać i wstawania możemy osiągnąć to, że będziemy łatwiej zasypiać i przespać spokojnie całą noc. Osoby, które mają problem ze snem powinny także powstrzymywać się przed krótkimi drzemkami w ciągu dnia.

Aktywność fizyczna, krótki czas spędzany w łóżku i unikanie drzemek w ciągu dnia wzmacniają biologiczną potrzebę snu. Wstawanie rano zawsze o tej samej porze, regularny tryb życia, unikanie silnego światła wieczorem i ciemnych pomieszczeń w ciągu dnia wzmacniają rytm okołodobowy, który powoduje, że potrzeba snu pojawia się o właściwej porze, czyli w nocy.

Psycholog Marta Jastrzębowska (www.martajastrzebowska.com)

Na dobry sen dobra jest też aktywność fizyczna w ciągu dnia. Należy jednak zastrzec, że aktywność fizyczna nie powinna być prowadzona na krótko przed snem. Jeśli będziemy uprawiać sport tuż przed położeniem się spać, nasz organizm będzie potrzebował więcej czasu na przejście ze stanu aktywności do stanu wyciszenia. W takim czasie problemy ze snem będę się jeszcze nasilać.

Czego jeszcze trzeba unikać? Warto przy problemach z zasypianiem przygotować nasz organizm do snu unikając w godzinach wieczornych silnego światła dziennego. Przyciemnienie wcześniejsze pomieszczenia (pokoju), w którym przebywamy może być pomocne w walce z problemami z zasypianiem.  Dodajmy jeszcze, że mitem jest to, że alkohol pomaga w dobrym śnie. Osoby po spożyciu alkoholu co prawda szybciej zasypiają, jednak ich sen jest mniej wartościowy. Badania dowodzą, że osoby po spożyciu alkoholu są rano mniej wypoczęte od osób nie pijących alkoholu.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*